tisdag 18 augusti 2009

Fåfängan Antik



Fåfängan Antik ligger på Göteborgs mysigaste gata, Haga Nygata. Redan ute på gatan ser man att här är inte vilken butik som helst. En vacker gammal cykel, några trälådor med fynd i och lite annat spännande står på gatan utanför och välkomnar. När man kliver in i butiken hälsar Mikael glatt, det är han som äger butiken.



I den välfyllda lokalen trängs allt från äkta smycken, bijouterier, glas, tavlor och tändsticksaskar till böcker, linnedukar och gamla vykort.
Specialten är i första hand vintagesmycken, både äkta och bijouterier. Över allt hänger halsband i alla dess färger och former, fantastiska örhängen ligger uppradade, och vissa ser nästan ut som godisbitar. I en monter ligger Christain Dior smycken från 50-60-talet.

Här finns saker både till den som söker kända designers och till den som bara söker ett fynd. Något för alla smaker och plånböcker.





I Göteborg är detta min absoluta favoritbutik, här kan man försvinna in en lång stund och bara kika runt på alla vackra och roliga saker. Första gången jag besökte butiken köpte jag tändsticksaskar till en kär vän. Idag fick jag med mig en gammal tidning, Helsingborgs Dagblad från lördagen 26 januari 1946 (jag kommer ju från Helsingborg).
Det var inte mycket jag kände igen i tidningen, men ett företag fanns det som är välkänt Zoega´s.



Butiken är ett måste att besöka om du är i Göteborg.


Fåfängans Antik
Mikael Appelqwist
Haga Nygatan 16, Göteborg
031-711 06 16 0709-14 97 25

foto: ©Louise Alexandersson

5 kommentarer:

  1. Åh jag skulle så GÄRNA besöka Mikaels mysiga shop!! Han är helt fantastisk så det är säkert hans shop också :)

    Kul med tidningen!

    SvaraRadera
  2. Mikael är absolut HELT bäst som människa också, inte endast bäst på att plocka ut pärlor!!!
    Detta var verkligen ett superkul inlägg!!! :)

    Jag har hittat länken nu till industrigrejerna jag visade upp i veckan, ville jag bara säga!

    SvaraRadera
  3. Det är en sådan där marockans lampa som hängt i Butiken ganska länge nu, fanns i olika färger som grå, vit och svart. Jag har en sådan svart rund med tofs nere. Vet inte om du skulle vara intresserad av en sådan?

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Å vilken mysig- dit måste jag gå ; )

    SvaraRadera
  5. Fåfängan är en helt fantastisk affär med massa fina smycken, så ni som inte varit där bör verkligen gå dit!!

    SvaraRadera